مرکز مشاوره ،اطلاع رسانی و خدمات کار آفرینی آینده سازان

خدمات مشاوره‌ در زمینه بازاریابی و فروش،‌ خدمات کسب و کار، آموزش کسب و کارو تدوین طرح‌هایکسب و کار و اشتغال

مرکز مشاوره ،اطلاع رسانی و خدمات کار آفرینی آینده سازان

خدمات مشاوره‌ در زمینه بازاریابی و فروش،‌ خدمات کسب و کار، آموزش کسب و کارو تدوین طرح‌هایکسب و کار و اشتغال

طرز تهیه سمنو

طرز تهیه سمنو




طرز تهیه سمنو

مواد لازم

گندم پوست کنده جهت سبز کردن     1 کیلو 

آرد گندم                                         4 کیلو 

 

طریقه سبز کردن گندم

گندم را تمیز کرده، بشویید و با آب سرد خیس کنید. 2 روز این کار را انجام دهید و در این مدت 2تا 3 بار آب آن را عوض کنید. بعد از 2 روز، گندم ها نوک زده یعنی جوانهء کوچکی می زند. بعد آن را در صافی بریزید تا آب آن گرفته شود. گندم ها را داخل دستمال نازکی که خیس شده ریخته و سطح آن را صاف کنید و درون سینی قرار دهید.

 

 


در صورتی که برای سبز شدن آن عجله داشته باشید می توانید سینی گندم را در جای نسبتاً گرمی قرار دهید (نزدیک شوفاژ یا بخاری). هر روز یکی دو بار کمی آب روی پارچه و گندم بپاشید. فقط مواظب باشید آب، گندم را مرطوب کند؛ زیرا اگر آب اضافی زیر گندم جمع شود باعث ترش شدن آن می شود. وقتی گندم ریشه کرد آن را در ظرف مناسبی پهن کنید، و فقط پارچه مرطوبی روی گندم بکشید و باز روزی یکی دو بار روی آن آب بپاشید تا گندم ها ساقه پیدا کند و کمی بلند شود. زمانی که گندم ها ساقه نقره ای پیدا کرد برای مصرف سمنو  آماده است




      .



در مدت سبز کردن گندم به 3 نکته بسیار مهم دقت کنید

  • آب دادن زیادی به سمنو باعث ترش شدن آن می شود و دقیقاً ترشی آن به سمنو منتقل شده و به هیچ وجه از بین نمی رود.
  • همین طور اگر گندم شما کپک زد، از استفادهء آن برای سمنو خودداری کنید؛ چون به هیچ وجه این طعم از بین نخواهد رفت.
  • در ضمن اگر ساقهء نقره ای گندم بیش از حد بلند و سبز شود، باعث تلخ شدن سمنو خواهد شد

طرز تهیه سمنو:

گندم های نقره ای شده را چرخ کنید و درون ظرف بزرگی بریزید. روی آن را آب بریزید و خوب مخلوط کنید و بعد از صافی رد کنید. تفالهء مانده را بین دو دست گرفته، خوب فشار دهید تا عصارهء آن گرفته شود. (آبی که روی گندم ها می ریزید نباید کم باشد) آرد را در ظرف مناسبی ریخته، شیره گندم را به تدریج روی آن بریزید و مرتب هم بزنید تا کاملاًصاف و رقیق شود. دقت کنید مایه کاملاً رقیق باشد.

بعد ظرف را روی آتش گذاشته و مرتب هم بزنید تا مواد جوش آمده و غلیظ شود.

هنگام پخت، باید سمنو را دائماً هم زد تا ته نگیرد و گلوله نشود. آن قدر باید هم زد و حرارت داد تا آب آن کاملاً تبخیر شده و مایه به شکل حلوا درآید. در این زمان است که سمنو سرخ می شود و بدون آنکه روغن یا شکر به آن اضافه کنیم، شیره گندم به طور طبیعی شیرینی و چربی لازم را پیدا می کند. بعد از مدتی تفت دادن سمنو متوجه خواهید شد که کاملاً آب آن تبخیر شده و طوری چربی از خود پس خواهد داد که مانند حلوا از ظرف جدا شده و کاملاً درون ظرف می غلتد. در این زمان است که مقداری آب به تدریج داخل آن می ریزیم و هم می زنیم تا گلوله ای باقی نماند و صاف و یکنواخت شود. سپس می گذاریم آهسته بجوشد و گاهی هم می زنیم تا غلیظ شود و غلظت آن مانند کاچی شود.  

درآخر کار می توانید مقداری پسته یا بادام و یا فندق با پوست چوبی داخل سمنو بریزید. در صورت تمایل در آخر کار می توانید با شعله کم سمنو را دم کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.